szkoły ponadgimnazjalne


Idź do treści

Statut

Dokumentacja

STATUT
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO - WYCHOWAWCZEGO
DLA NIE SŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZĄCYCH W LUBLIŃCU


NAZWA I ZADANIA OŚRODKA

§1

1. Placówka nosi nazwę: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących, zwany dalej "Ośrodkiem".
2. Ośrodek mieści się w Lublińcu przy ul. P. Stalmacha 90.
3. Ośrodek jest bezpośrednim kontynuatorem tradycji Śląskiego Zakładu dla Głuchoniemych uruchomionego w 1935 roku.
4. Organem prowadzącym dla Ośrodka jest Powiat Lubliniecki.
5. Nadzór pedagogiczny nad Ośrodkiem sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach, zwany dalej "Kuratorem Oświaty".

§2

1. Do Ośrodka przyjmowane są dzieci i młodzież niesłysząca lub słabosłysząca w normie intelektualnej, niesłysząca lub słabosłysząca ze sprzężeniami oraz absolwenci gimnazjum upośledzeni umysłowo.
2. Pobyt wychowanka w Ośrodku może trwać do czasu ukończenia nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.
3. Dzieci i młodzież przyjmuje się do Ośrodka na rok szkolny, etap edukacyjny lub okres nauki w szkole, wskazany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Do kształcenia w Ośrodku przyjmowane są dzieci i młodzież na podstawie skierowania Starosty Lublinieckiego wydanego na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) zgodnie z zalecaną formą kształcenia określoną w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
5. Wychowankami Internatu Ośrodka mogą być również uczniowie uczęszczający do innych szkół kształcenia specjalnego, dla których organem prowadzącym jest Powiat Lubliniecki.
6. Zasady rekrutacji do : szkoły podstawowej specjalnej nr 2 dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących oraz ze sprzężeniami, gimnazjum specjalnego nr 5 dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących oraz ze sprzężeniami, zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej nr 1 dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących , upośledzonych umysłowo oraz ze sprzężeniami - o 2 lub 3 - letnim cyklu kształcenia, technikum specjalnego nr 4 dla niesłyszących i słabosłyszących - o 4 letnim cyklu kształcenia, technikum uzupełniającego specjalnego dla niesłyszących i słabosłyszących - o 3 letnim cyklu kształcenia, policealnej szkoły zawodowej specjalnej dla niesłyszących i słabosłyszących - o cyklu kształcenia nie dłuższym niż 2,5 roku są określone w statutach tych placówek."

§3

Ośrodek zapewnienia wychowankom przygotowanie ogólne i zawodowe potrzebne do samodzielnego Życia w społeczeństwie poprzez:
1) organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkole w sposób zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków oraz zdobycie wiedzy ogólnej zgodnie z programami nauczania, programem wychowawczym i profilaktyki,
2) przygotowanie zawodowe w ramach zajęć edukacyjnych i praktycznej nauki zawodu,
3) prowadzenie działalności opiekuńczej i wychowawczej w Internacie, mającej na celu przygotowanie do samodzielności w Życiu społecznym,
4) prowadzenie zajęć specjalistycznych: rewalidacyjnych, w tym logopedycznych oraz rehabilitacyjnych w celu lepszego przygotowania młodzieży do życia w społeczeństwie,
5) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych: kół zainteresowań, zajęć sportowych oraz turystycznych.

§4

1. Dla realizacji zadań określonych w § 3 w Ośrodku funkcjonują:
1) Szkoła Podstawowa Specjalna nr 2 dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących oraz ze sprzężeniami,
2) Gimnazjum Specjalne nr 5 dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących oraz ze sprzężeniami,
3) Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna nr l dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących, upośledzonych umysłowo oraz ze sprzężeniami - o 2 lub 3 - letnim cyklu kształcenia,
4) Technikum Specjalne nr 4 dla niesłyszących i słabosłyszących - o 4-letnim cyklu kształcenia,
5) Technikum Uzupełniające Specjalne dla niesłyszących i słabosłyszących - o 3-letnim cyklu kształcenia,
6) Policealna Szkoła Zawodowa Specjalna dla niesłyszących i słabosłyszących - o cyklu kształcenia nie dłuższym niż 2,5 roku.
Szkoły te funkcjonują zgodnie z odrębnymi statutami, które stanowią integralną część niniejszego statutu.
2. Dyrektor Ośrodka ustala nowe zawody w porozumieniu z Zarządem Powiatu w Lublińcu, po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty i Powiatowej Rady Zatrudnienia w Lublińcu.
3. Dyrektor Ośrodka ustala nowe profile kształcenia ogólnozawodowego w porozumieniu z Zarządem Powiatu w Lublińcu i po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty.
4. W zależności od potrzeb, w ramach organizacyjnych Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 2 mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
5. W Ośrodku mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Ośrodka.
6. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w ust. 6 wyraża Dyrektor Ośrodka po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.

ORGANIZACJA OŚRODKA
§5

1. Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której przewidziane są ferie szkolne.
2. Za zgodą organu prowadzącego, Ośrodek może również prowadzić działalność w okresie zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz w okresie ferii szkolnych.
3. Zakres i czas trwania opieki nad młodzieżą zamieszkałą w Internacie jest uzależniony od jej sytuacji prawnej, rodzinnej, psychologicznej, zdrowotnej i materialnej.
3a) Internat zapewnia wychowankom całodobową opiekę sprawowaną przez nauczycieli-wychowawców.
4. Szkoły Ośrodka pracują w okresie nauki szkolnej.
5. Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza w Ośrodku odbywa się:
1) na zajęciach edukacyjnych w szkołach,
2) na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych w warsztatach szkolnych oraz zewnętrznych jednostkach organizacyjnych, w tym u pracodawców, placówkach kształcenia praktycznego i placówkach kształcenia ustawicznego, z którymi Dyrektor Ośrodka zawiera umowy o pracę,
3) poprzez oddziały klasowe powierzane opiece nauczyciela zwanego wychowawcą,
4) w ramach zajęć prowadzonych na terenie Internatu w grupach
5) w ramach zajęć pozalekcyjnych: sportowych, kulturalnych, turystycznych,
6) na zajęciach specjalistycznych prowadzonych przez logopedę, psychologa i pedagoga,
7) w kołach zainteresowań, poprzez pracę organizacji młodzieżowych działających na terenie Ośrodka.

§6

1. Ośrodek prowadzi bibliotekę szkolną, która jest pracownią służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych wszystkich szkół funkcjonujących w Ośrodku, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Cele i zadania biblioteki:
1) rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
2) przygotowanie uczniów do samokształcenia oraz do korzystania ze zbiorów bibliotecznych,
3) przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji,
4) kształtowanie kultury czytelniczej,
5) udzielanie pomocy nauczycielom w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
6) rozpoznawanie i wdrażanie do aktywności czytelniczej,
7) uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów.
3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Ośrodka oraz rodzice uczniów.
4. Prawa i obowiązki uczniów-czytelników określa regulamin biblioteki.
5. Organizacja pracy biblioteki:
1) bezpośredni nadzór nad pracą nauczyciela bibliotekarza sprawuje Dyrektor Ośrodka,
2) Dyrektor Ośrodka zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczenia warunkujące pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia,
3) biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych i wychowawczych zgodnie z organizacją roku szkolnego,
4) czas pracy nauczyciela bibliotekarza określają odrębne przepisy,
5) systematycznie dokonuje się selekcji księgozbioru,
6) nauczyciel bibliotekarz proponuje roczny plan wydatków, który przedkłada Dyrektorowi Ośrodka i Radzie Pedagogicznej,
7) wydatki biblioteczne obejmują zakupy nowych pozycji, ich konserwację, zakup mebli, druków bibliotecznych, materiałów piśmiennych oraz pomocy dydaktycznych.
6. Biblioteka jest czynna wg tygodniowego rozkładu zajęć.
7. Do zadań. bibliotekarza należy w szczególności:
1) udostępnianie zbiorów bibliotecznych do pracowni, klas, świetlic,
2) prowadzenie działalności informacyjnej,
3) udzielanie porad w doborze lektury i prowadzenie rozmów z uczniami na temat przeczytanych książek,
4) organizowanie pracy zespołu uczniów współpracującego z biblioteką,
5) współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, nauczycielami-wychowawcami grup wychowawczych, z rodzicami, z bibliotekami pozaszkolnymi w realizacji zadań dydaktyczno wychowawczych szkoły, w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów i w przygotowaniu ich do samokształcenia,
6) prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa w konkursach, wystawach, imprezach czytelniczych, itp.
7) popularyzowanie nowoczesnych możliwości medialnych usprawniających szybkie dotarcie do różnorodnych informacji w bibliotece szkoły i innych źródeł informacji,
8) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami Ośrodka,
9) prowadzenie ewidencji zbiorów i innej dokumentacji na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§7

1. Opiekę zdrowotną sprawuje higienistka na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Wychowankowie Internatu objęci są opieką higienistki oraz opieką lekarską w Niepublicznym Zespole Opieki Zdrowotnej "Salus" z siedzibą w Lublińcu przy ul. Oleskiej 18.
3. Zakres obowiązków higienistki i godziny jej pracy ustalone są w oparciu o przepisy dotyczące służby zdrowia.
4. W sytuacji pojawienia się objawów chorobowych u wychowanka powiadamiani są jego rodzice, którzy zobowiązani są zabrać chore dziecko do domu, a ponownie przywieść je do szkoły lub internatu - po wyleczeniu.

§8

1. Uczniom szkół funkcjonujących w Ośrodku zapewnia się miejsce w Internacie Ośrodka.
2. Internat zapewnia:
1) wspomaganie rozwoju wychowanka przez podejmowanie działań w zakresie opieki, wychowania i rewalidacji,
2) wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczej i edukacyjnej, w tym w rozpoznawaniu, wspomaganiu i rozwijaniu potencjalnych możliwości wychowanków,
3) pomoc, we współpracy ze szkołą, do której uczęszcza wychowanek, w planowaniu jego kariery edukacyjnej i zawodowej.
3. W Ośrodku działają zespoły wychowawcze do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, powoływane przez Dyrektora Ośrodka.
4. Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:
1) diagnozowanie problemów wychowanka,
2) opracowywanie indywidualnego programu pracy z wychowankiem,
3) określanie form pracy z wychowankiem,
4) analizowanie stosowanych metod pracy z wychowankiem i wybór skutecznych form pomocy,
5) okresowe ocenianie efektów pracy z wychowankiem, jego rodzicami (prawnymi opiekunami), szkołą i środowiskiem lokalnym,
6) ocenianie zasadności dalszego pobytu wychowanka w Ośrodku,
7) ustalanie, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) wychowanka, zakresu współpracy
z wychowankiem, jego rodziną i szkołą, po opuszczeniu przez wychowanka Ośrodka
5. W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
1) Dyrektor Ośrodka lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
2) wychowawcy grupy wychowawczej,
3) wychowawca klasy do której uczęszcza uczeń
4) pedagog,
5) psycholog,
6) w zależności od potrzeb - pracownik socjalny oraz inni specjaliści.

§9

1. Wychowanek ma możliwość korzystania ze stołówki Ośrodka.
2. Opłata za posiłki w stołówce wnoszona przez wychowanków równa się wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie w Ośrodku.
3. Opłatę wnosi się z góry do 15 dnia każdego miesiąca.
4. Jeżeli wychowanek z uzasadnionych powodów nie mógł przebywać w Ośrodku, opłata o której mowa w ust. 2 należna jest w wysokości proporcjonalnej do faktycznego pobytu wychowanka w Ośrodku.
5. Wysokość kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie w Ośrodku ustala Dyrektor Ośrodka w porozumieniu z organem prowadzącym.
6. Organ prowadzący Ośrodek może zwolnić rodziców z całości lub części opłaty, o której mowa w ust. 2:
1) w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny, w szczególności, gdy dochód na osobę w rodzinie nie jest większy niŻ kwota, o której mowa wart. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późno zm.),
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
7. Zasady całkowitego lub częściowego zwolnienia z opłaty, o której mowa w ust. 2 określa Zarząd Powiatu w Lublińcu.

ORGANY OŚRODKA
§ 10

Organami Ośrodka są :
1) Dyrektor Ośrodka,
2) Rada Pedagogiczna Ośrodka,
3) Samorząd Uczniowski Ośrodka,
4) Rada Rodziców Ośrodka.

§11

1. Dyrektor Ośrodka w szczególności:
1) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Ośrodka w planowanych lub podejmowanych działaniach i decyzjach,
2) kieruje działalnością Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz,
3) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
4) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2a ustawy o systemie oświaty,
5) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późno zm.), zwanej dalej "ustawą",
6) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
7) Dyrektor zapewnia uczniom ochronę przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju psychofizycznego
8) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
9) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, jeżeli są one niezgodne z przepisami prawa,
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Ośrodka zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
10) współdziała z zakładami pracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych i zajęć praktycznych; szczegółowa organizacja praktycznej nauki zawodu zostanie określona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
11) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Ośrodku nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, .
12) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Ośrodka,
13) powierza funkcje kierownicze w Ośrodku po zasięgnięciu opinii Starosty Lublinieckiego i Rady Pedagogicznej,
14) utrzymuje kontakt z władzami oświatowymi w sprawach dotyczących funkcjonowania Ośrodka,
15) współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy w Lublińcu w sprawie kreowania nowych kierunków kształcenia,
16) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Ośrodka,
17) występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych
1) pracowników Ośrodka, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
18) wnioskuje do organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego w sprawach bieżącej działalności Ośrodka oraz perspektyw jego rozwoju,
19) organizuje administracyjną oraz gospodarczą i finansową obsługę Ośrodka,
20) skreśla wychowanków z listy wychowanków w przypadkach określonych w statucie Ośrodka; skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego,
21) wyraża zgodę na podjęcie w Ośrodku działalności przez stowarzyszenia i organizacje, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej,
22) dokonuje oceny pracy nauczycieli,
23) wyraża zgodę na wniosek lub za zgodą rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej, na indywidualny tok nauki ucznia wyznaczając nauczyciela opiekuna,
24) tworzy warunki do rozwijania samorządnej działalności wychowanków,
25) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań,
26) udziela nauczycielom i innym pracownikom urlopów, w tym urlopów zdrowotnych dla nauczycieli,
27) może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów i inne kierownicze za zgodą organu prowadzącego,
28) współpracuje ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
29) współpracuje w wykonywaniu swych zadań z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
30) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
2. Dyrektor Ośrodka podejmuje decyzje w porozumieniu z:
1) Radą Pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących,
2) organizacjami związkowymi działającymi w Ośrodku w sprawach określonych w ustawie o związkach zawodowych, ustawie o systemie oświaty i ustawie - Karta Nauczyciela.
3. Dyrektor Ośrodka wyłaniany jest w drodze konkursu, w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
4. Dyrektora Ośrodka powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu w Lublińcu.

§ 12

1. W szkole działa wspólna dla wszystkich typów szkół oraz internatu wchodzących w skład Ośrodka, Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Ośrodka w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Ośrodku.
3. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Ośrodka.
5. Przewodniczący Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
6. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane także na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę lub internat, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
7. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb.
8. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
9. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkół i internatu,
2) uchwalanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów,
3) uchwalanie szkolnego programu wychowawczego i profilaktycznego po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,
4) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji,
5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych i programowych,
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Ośrodka,
7) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków.
10. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy opiniowanie:
1) organizacji pracy Ośrodka, w tym tygodniowego rozkładu zajęć,
2) projektu planu finansowego Ośrodka,
3) propozycji Dyrektora Ośrodka w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) wniosków Dyrektora Ośrodka dotyczących organizacji pracy Ośrodka
5) propozycji Dyrektora Ośrodka w sprawie powierzenia stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych utworzonych w Ośrodku,
6) wniosków Dyrektora Ośrodka o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
11. Rada Pedagogiczna dokonuje zmian w statucie Ośrodka i statutach poszczególnych szkół, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
12. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
13. Dyrektor Ośrodka przedstawia Radzie Pedagogicznej przed zakończeniem roku szkolnego ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
14. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego szkoły.
15. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, a także nauczycieli, nauczycieli-wychowawców i innych pracowników Ośrodka.
16. Wszystkie posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.

§ 13

1. W Ośrodku działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków Ośrodka .
2. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków placówki.
3. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym
4. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Ośrodka i określa w nim w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów.
5. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora Ośrodka, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Ośrodka.
6. Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego przygotowanego przez Dyrektora Ośrodka, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i wydatkować je zgodnie z regulaminem oraz może przekazywać środki między innymi na działanie w zakresie krajoznawstwa i turystyki.
7. Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalenie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego szkół obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli oraz programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
8. Rada Rodziców opiniuje statut Ośrodka, wewnątrzszkolny system oceniania, szkolny zestaw programów, szkolny zestaw podręczników, plany pracy placówek.
9. Rada Rodziców wydaje opinię o nauczycielu ubiegającym się o wyższy stopień awansu zawodowego.

§ 14

1. W Ośrodku działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy wychowankowie Ośrodka.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem Ośrodka.
3. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków Ośrodka.
4. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Ośrodka wnioski i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka, a w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw wychowanków, takich jak:
1) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
2) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
3) prawo do organizacji Życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
5. Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego może być zapraszany na posiedzenia Rady Pedagogicznej celem przedstawienia opinii i wniosków wychowanków dotyczących organizacji pracy Ośrodka.
6. Uzupełniające wybory do Samorządu Uczniowskiego mogą się odbywać w każdym roku nauki.
7. Samorząd Uczniowski zobowiązany jest do współpracy ze wszystkimi organami Ośrodka w zakresie przestrzegania norm współżycia, regulaminów placówek oraz zapobiegania patologiom wśród wychowanków.

§ 15

1. Zasada współdziałania między Dyrektorem Ośrodka a Radą Pedagogiczną opiera się na zasadzie współpracy poszczególnych zespołów Rady Pedagogicznej, w których uczestniczy Dyrektor· Ośrodka oraz wspólnej analizie zagadnień na zebraniach Rady Pedagogicznej.
2. Ewentualne konflikty pomiędzy Dyrektorem Ośrodka a pracownikiem pedagogicznym lub Radą Pedagogiczną w pierwszej instancji będą rozpatrywane na forum Rady Pedagogicznej. W przypadku braku porozumienia, Dyrektor Ośrodka lub Rada Pedagogiczna mogą zwrócić się o pomoc do organu prowadzącego Ośrodek.
3. Konflikty sporne między Dyrektorem Ośrodka, Radą Pedagogiczną a wychowankami będą rozpatrywane na forum Rady Pedagogicznej po uprzednim wysłuchaniu stron.

§ 16

1. W Ośrodku funkcjonuje komisja opiniująca rozdział funduszu socjalnego pracowników Ośrodka
2. Skład i szczegółowy zakres działania komisji oraz kryteria przyznawania świadczeń określa regulamin.

PRACOWNICY OŚRODKA
§ 17

1. W Ośrodku zatrudnia się pracowników:
1) pedagogicznych: nauczycieli, nauczycieli-wychowawców, logopedę, pedagoga, psychologa, bibliotekarza,
2) administracyjnych i obsługowych.
2. Działalność Ośrodka może być uzupełniana świadczeniami wolontariuszy. Zasady korzystania ze świadczeń wolontariuszy określają odrębne przepisy.

§ 18

1. Pracownicy pedagogiczni Ośrodka w swych działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierować się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie, a także poszanowaniem ich godności osobistej.
2. Zakres zadań nauczycieli i wychowawców klas określają statuty poszczególnych szkół.
3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb wychowanków oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania wychowankom, w tym wychowankom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków, rodziców i nauczycieli,
4) wspieranie oraz podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, w stosunku do wychowanków, z udziałem rodziców i nauczycieli,
5) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Ośrodek na rzecz wychowanków, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez wychowanków kierunku kształcenia i zawodu,
6) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
4. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących wychowanków, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron wychowanka,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju wychowanka, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, rodziców i nauczycieli,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla wychowanków, rodziców i nauczycieli,
4) zapewnienie wychowankom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym wychowanka,
6) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki.
5. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) przeprowadzenie badań wstępnych wychowanków,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej,
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach,
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla wychowanków, przy ścisłej współpracy z pedagogiem i nauczycielami,
5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków, rodziców i nauczycieli,
6) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki.
6. Do zakresu zadań nauczycieli-wychowawców w grupach wychowawczych Internatu Ośrodka należy przede wszystkim:
1) planowanie i organizowanie procesu wychowania w grupie wychowawczej:
a) tworzenie warunków do rozwoju wychowanków, przygotowanie do Życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
b) rozwiązywanie konfliktów w grupie wychowawczej oraz między wychowankami a społecznością Ośrodka,
2) wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego wychowanków, ich zdolności i zainteresowań
3) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb wychowanków,
4) obiektywne i sprawiedliwe ocenianie oraz traktowanie wszystkich wychowanków
5) współdziałanie z nauczycielami uczącymi dzieci i młodzież z danej grupy wychowawczej,
6) ścisłe współpracowanie z rodzicami wychowanków, informowanie ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włączanie rodziców w programowe i organizacyjne sprawy grupy wychowawczej,
7) prawidłowe prowadzenie dokumentacji grupy wychowawczej i każdego wychowanka oraz kół - zespołów zainteresowań
8) wzbogacanie własnego warsztatu pracy, podnoszenie kwalifikacji oraz doskonalenie zawodowe
9) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich wychowanków
10) wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej, porządku i czystości otoczenia oraz prac samoobsługowych i porządkowych
11) dbanie o stan warsztatu pracy, pomieszczeń, sprzętu i urządzeń oraz przydzielonych środków dydaktycznych
12) współpracowanie z biblioteką szkolną w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej wychowanków
13) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem wychowanków na zajęciach i w trakcie wykonywania przydzielonych dyżurów
14) przestrzeganie procedury postępowania w razie wypadku wychowanka lub w sytuacji pożaru czy innych zdarzeń losowych.
§ 19
1. W Ośrodku powołuje się następujące stanowiska kierownicze:
1) Dyrektor Ośrodka, który pełni funkcję dyrektora wszystkich szkół funkcjonujących w Ośrodku,
2) dwóch wicedyrektorów,
3) kierownik szkolenia praktycznego,
4) kierownik Internatu,
2. W przypadku zwiększenia liczby wychowanków lub rozszerzenia zadań Ośrodka, mogą być tworzone inne stanowiska kierownicze zgodnie z obowiązującymi przepisami i za zgodą organu prowadzącego.
3. Osoby, którym powierza się stanowiska kierownicze powinny spełniać wymagania określone w rozporządzeniu MENiS z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 89, poz. 826 z późno zm.).

ORGANIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA
§ 20

1. Arkusz organizacyjny Ośrodka na dany rok szkolny opracowuje dyrektor Ośrodka do 30 kwietnia a zatwierdza Starosta Lubliniecki do 30 maja roku poprzedzającego następny rok szkolny .
2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Ośrodka z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala się rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz harmonogram pracy grup w Internacie.

§ 21

1. Podstawową jednostką organizacyjną w szkołach jest oddział, a w internacie grupa wychowawcza.
2. Grupą wychowawczą opiekuje się dwóch nauczycieli-wychowawców.
3. Ośrodek zapewnia wychowankom całodobową opiekę.
4. Opiekę w porze nocnej sprawuje wychowawca czynny zawodowo.
5. Organizację oddziałów klasowych określają statuty poszczególnych szkół Ośrodka.

§ 22

1. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w Internacie Ośrodka powinna odpowiadać liczbie uczniów w oddziale klasowym.
2. Zadaniem wychowawców grupy jest sprawowanie opieki nad wychowankami mającej na celu tworzenie warunków wspomagających wszechstronny ich rozwój.
3. Decyzję w sprawie powierzenia obowiązków wychowawcy podejmuje Dyrektor Ośrodka wspólnie z kierownikiem Internatu.
4. Szczegółowe obowiązki wychowawcy określa regulamin Internatu.
5. Na uzasadniony wniosek wychowanków i ich rodziców obowiązki wychowawcy grupy mogą być powierzone innemu wychowawcy także w ciągu roku szkolnego.
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, powinien mieć formę pisemną.
7. Dyrektor Ośrodka, po wnikliwej analizie zasadności wniosku i po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego - udziela w ciągu 14 dni pisemnej odpowiedzi na wniosek.

§ 23

1. Za bezpieczeństwo wychowanków odpowiadają nauczyciele i wychowawcy:
1) w czasie lekcji - nauczyciel prowadzący zajęcia,
2) w czasie przerwy - nauczyciel dyżurujący,
3) w czasie imprez szkolnych - opiekunowie Samorządu Uczniowskiego, nauczyciele, wychowawcy,
4) w czasie wyjść do kina, teatru - nauczyciel, wychowawca - ustalony opiekun,
5) w czasie wycieczek poza miasto - nauczyciel, wychowawca, kierownik wycieczki i opiekun,
6) w czasie pobytu w Internacie - wychowawca,
7) w nocy - wychowawca pełniący dyżur nocny,
8) w czasie praktyk zawodowych poza Ośrodkiem - pracodawca

ZASADY KLASYFIKOWANIA I OCENIANIA
§ 24

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych wychowanka polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez wychowanka wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie wychowanka o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępów w tym zakresie,
2) pomoc wychowankowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie wychowanka do dalszej pracy,
4) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno wychowawczej.
3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują wychowanków oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych wychowanków.
4. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania wychowanków określa Rada Pedagogiczna z uwzględnieniem przepisów wykonawczych do ustawy.

WYCHOWANKOWIE
§25

1. Prawa i obowiązki wychowanków uwzględniają prawa zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka.
2. Wychowanek ma prawo w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, rewalidacji wynikającej i zgodnej z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w Ośrodku zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
3) korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami( zmiana ustawy o systemie oświaty - pomoc materialna dla uczniów, DZ. U. z 2004 roku, nr 281, poz. 2781 ), jak również w zależności od przyznanych środków budżetowych,
4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
5) rzetelnej i wyczerpującej informacji,
6) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących Życia Ośrodka, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
7) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych zasad oceniania,
9) pomocy w przypadku trudności w nauce,
10) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
11) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, pomocy dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,
12) zrzeszania się w organizacjach działających w Ośrodku i do wpływania na Życie Ośrodka poprzez działalność samorządową,
13) składania egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego zgodnie z obowiązującymi przepisami
14) składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka.
3. Wychowanek ma obowiązek w szczególności:
1) zapoznania się ze statutem Ośrodka, statutami szkół oraz regulaminami funkcjonującymi w Ośrodku oraz przestrzegać ich postanowień,
2) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, warsztatowych, praktykach zawodowych oraz zajęciach programowych w Internacie a także w życiu Ośrodka,
3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, nauczycieli-wychowawców, koleżanek/kolegów i innych pracowników Ośrodka, .
4) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz własny rozwój,
5) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Ośrodku,
6) terminowo wracać do Internatu,
7) przestrzegać ustalonych zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć, wyjść, imprez, wycieczek i wyjazdów rehabilitacyjnych,
8) czynnie i aktywnie uczestniczyć w procesie rewalidacji podczas zajęć w Ośrodku,
9) dbać o poprawność i kulturę wyrażania się,
10) sumiennie wykonywać powierzone zadania,
11) informować wychowawcę, nauczycieli uczących lub dyrekcję o konieczności zwolnienia z zajęć na pisemną prośbę rodziców,
12) usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach edukacyjnych w określonej formie i terminie,
13) szanować pracę i własność innych,
14) utrzymywać w czystości użytkowane pomieszczenia,
15) w razie zniszczenia sprzętu ośrodkowego lub własności prywatnej innych wychowanków, usunąć szkodę na własny koszt,
16) w razie zniszczenia mienia innych wychowanków rodzice osoby będącej sprawcą ponoszą koszty naprawy lub zakupu mienia
17) dbać o estetyczny i schludny wygląd oraz nosić odpowiedni strój
18) w dni rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego (a także inne wyznaczone dni) nosić strój galowy,
19) korzystać z szatni i zmieniać obuwie,
20) zgłaszać złe samopoczucie nauczycielowi, wychowawcy,
21) przeciwdziałać wszelkim przejawom brutalności, grubiaństwa, wymuszeń, poniżania,
22) ponosić odpowiedzialność za własne czyny,
23) przestrzegać rozkładu dnia, a w szczególności ciszy nocnej,
24) przebywać na terenie Ośrodka w czasie zajęć,
25) wykonywać polecenia nauczycieli, wychowawców i innych pracowników Ośrodka.
4. Wychowankowi nie wolno:
1) mieć włączonego telefonu komórkowego w czasie zajęć,
2) samowolnie opuszczać Ośrodka,
3) palić papierosów, spożywać alkoholu, posiadać i używać narkotyków,
4) swoim zachowaniem powodować zagrożeń zdrowia i życia innych osób.

NAGRODY I KARY STOSOWANE W OŚRODKU
§26

1. Za wzorową postawę wychowanka ustala się następujące nagrody i wyróżnienia:
1) pochwała udzielona przez wychowawcę,
2) pochwała udzielona na apelu przez Dyrektora Ośrodka, kierownika Internatu, na wniosek Rady Pedagogicznej, wobec wszystkich wychowanków,
3) list pochwalny do rodziców (opiekunów prawnych),
4) świadectwo z wyróżnieniem,
5) anulowanie poprzednich kar.
2. Za naganną postawę ustala się następujące kary:
3. wpisanie uwagi do dziennika lekcyjnego,
4. ustne lub pisemne udzielenie upomnienia, nagany przez wychowawcę, nauczyciela, Dyrektora Ośrodka lub kierownika Internatu,
3) pozbawienie wykonywania funkcji w samorządzie klasowym lub Samorządzie Uczniowskim,
4) uniemożliwienie udziału w imprezach rozrywkowych, wycieczkach, zawodach sportowych i innych imprezach organizowanych przez Ośrodek,
5) przeniesienie do innej grupy, klasy,
6) wystosowanie do rodziców (prawnych opiekunów) listu z naganą,
7) skreślenie - przez Dyrektora Ośrodka - wychowanka z listy wychowanków (z wyjątkiem wychowanków objętych obowiązkiem szkolnym) na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,
8) przeniesienie przez Kuratora Oświaty - na wniosek Dyrektora Ośrodka wychowanka objętego obowiązkiem szkolnym do innej placówki.
3. Skreślenie z listy wychowanków może nastąpić w przypadku:
1) nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach (powyżej 50%),
2) poważnego naruszenia dyscypliny i bezpieczeństwa,
3) niszczenia mienia i wandalizmu,
4) brutalności i wulgarności w zachowaniu,
5) kradzieży,
6) picia alkoholu i stosowania innych używek,
7) ustawicznego łamania postanowień statutu Ośrodka,
8) udziału w działalności przestępczej,
9) wydania przez sąd wyroku skazującego,
10) rozwiązania umowy o praktyczną naukę zawodu z winy wychowanka i nie podpisanie nowej umowy w ciągu 2 tygodni.
4. Wykonanie kary może zostać zawieszone na okres próbny - do dwóch miesięcy - jeżeli wychowanek uzyska poręczenie Samorządu Uczniowskiego lub wychowawcy.
5. Wychowawca klasy ma obowiązek powiadomić rodziców (opiekunów prawnych) wychowanka o przyznanych mu nagrodach, możliwości zawieszenia kary oraz skreślenia z listy wychowanków.
6. Z wnioskiem o przyznanie nagrody lub udzielenie kary występuje wychowawca, nauczyciel lub Samorząd Uczniowski.
7. Organem przyznającym nagrody i udzielającym kary jest Rada Pedagogiczna.
8. Wychowanek i jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo pisemnego odwołania się od kary do Dyrektora Ośrodka w terminie 7 dni od udzielenia kary.
9. Dyrektor Ośrodka zobowiązany jest w terminie do 14 dni udzielić odpowiedzi na odwołanie.

DOKUMENTACJA I PRZEPISY KOŃCOWE
§27

1. Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Dyrektor Ośrodka ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji.

§28

1. Nazwa Ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy Ośrodka.
2. Pieczęcie urzędowe szkół wchodzących w skład Ośrodka, które umieszcza się na świadectwach i legitymacjach szkolnych nie zawierają nazwy tego Ośrodka.
3. W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej lub świadectwie pomija się określenie "Specjalny".

§29

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

§ 30

1. Statut jest dokumentem otwartym, który może być nowelizowany.
2. Projekt nowelizacji statutu przygotowuje Rada Pedagogiczna i zatwierdza stosowną uchwałą.
3. Po dokonaniu trzeciej nowelizacji statutu wprowadza się ujednolicony tekst statutu.
4. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ogólnie obowiązujące w resorcie edukacji.
5. Rada Pedagogiczna dostosuje zapisy niniejszego statutu do wymogów wynikających z rozporządzenia MENiS z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. Nr 52, poz. 466).



1 września - początek roku szkolnego! :-( | nieslyszacy@gmail.com

Powrót do treści | Wróć do menu głównego